Blessurevrij het nieuwe sportseizoen in!

De voorbereidingen van het nieuwe sportseizoen zijn alweer in volle gang en voor velen staat de competitie voor de deur. Na een lange zomerstop is de eerste training toch weer zwaarder dan gedacht en kom je de volgende ochtend met spierpijn je bed uit. Die ene keer hardlopen tijdens de vakantie heeft blijkbaar weinig zoden aan de dijk gezet.

Helaas blijft het bij sommigen niet alleen bij spierpijn. In eerste weken van het sportseizoen ben je het meest kwetsbaar voor een blessure. Jij bent nog niet gewend aan de belasting die je lichaam te voorduren krijgt tijdens de eerste trainingen. Op de eerste plaats is het natuurlijk de verantwoordelijkheid van de trainer om de trainingsarbeid te doseren. Wanneer je zelfstandig gaat hardlopen of wielrennen ben je zelf verantwoordelijk voor de trainingsopbouw. Zorg dan altijd voor een geleidelijke opbouw en gun jezelf minimaal een dagje rust tussen de trainingen.

Hieronder vind je nog een aantal tips om de eerste periode van het nieuwe seizoen blessure vrij door te komen.

  • Begin je training altijd eerste met een goede warming-up. Ga geen sprintjes trekken voordat je warm bent en laat die bal op de 16 meter ook nog even liggen totdat je de warming-up hebt afgerond.
  • Zorg voor degelijk schoeisel. Hardloopschoenen verliezen demping naarmate je ze meer gebruikt. Bij wekelijks gebruik zijn ze na een jaar wel rijp voor de vuilnisbak. Controleer ook of je zool geen slijtagepatronen vertonen, zoals het eenzijdige aflopen van de zool. Dan ben je wellicht al eerder toe aan een nieuw schoentje.
  • Drink voldoende voor, tijdens en na een training of wedstrijd. Door het transpireren verlies je vocht en kan er een negatieve vochtbalans optreden. Dit kan je prestaties verminderen, spierkrampen opleveren of zelfs spierletsel veroorzaken.
  • Train niet door de pijn heen. Heb je last van je knie nadat je hem verdraaid hebt of trekt je spier na een sprintje, stop dan voortijdig met de training of stap uit de wedstrijd. In veel gevallen herstelt het binnen een aantal dagen vanzelf, maar blijven de klachten aanwezig, neem dan even contact op voor onderzoek.