Oefeningen

Traditioneel start aankomende maandag op 1 april het buiten tennisseizoen. Om een goede start te maken en vooral ook een blessurevrij tennisseizoen te beleven, geven we je graag een aantal praktische tips!

De warming-up wordt bij tennis met regelmaat overgeslagen. Hierdoor ben je kwetsbaarder voor blessures. Een goede warming-up heeft een positieve invloed op je kracht, snelheid, lenigheid, alertheid en uithoudingsvermogen. Het bereidt je lichaam voor op de prestatie die het gaat leveren, vooral door het stimuleren van bloedsomloop en stofwisseling.

Een goede warming-up bestaat uit een algemeen en een sportgericht deel, en bouwt op in intensiteit en complexiteit. Het duurt ongeveer 15 minuten en bestaat idealiter uit de volgende onderdelen:
• Minimaal 5 minuten rustig inlopen, korter heeft geen zin.
• Rustig en gedoseerd inspelen, met nadruk op de technische uitvoering, waarbij de intensiteit langzaam wordt opgebouwd tot een nagebootste wedstrijdsituatie aan het eind.
• Afsluitend enkele losmakende, dynamische rekoefeningen, met de nadruk op armen en benen.

Voor uitleg over de warming-up oefeningen klik hier: https://www.veiligheid.nl/…/preventie-per…/tennis/oefeningen

Oefeningen

Door gedoseerd in te spelen, kun je je voorbereiden op specifieke tennisbewegingen. Begin met minitennis en voer dit op tot gewoon tennis.