fbpx

Runningtherapie

Runningtherapie

Dat hardlopen gezond is en goed voor je conditie weet iedereen, maar hoe is het met je psychische conditie?

Runningtherapie is het gebruik van hardlopen om de psychische conditie te verbeteren. Wanneer je bijvoorbeeld last hebt van somberheid, lusteloosheid, stress of andere psychische klachten, is (hard-)lopen goed om deze klachten structureel te verminderen.

Wetenschappelijk onderzoek laat overtuigend zien dat regelmatig bewegen goed is voor lichaam en geest. Het helpt je conditie te verbeteren en je zelfvertrouwen te vergroten. Gevoelens van onzekerheid, angst en depressie nemen af. Met Runningtherapie kun je letterlijk de stress uit je lijf lopen.
Praten is ondergeschikt aan het bewegen. Ervaring met hardlopen is niet noodzakelijk. Je leert om in je eigen tempo regelmatig te gaan (hard-)lopen. Het is ook goed voor mensen die niet makkelijk op eigen kracht tot bewegen komen.

  • Betere kwaliteit van slapen
  • Rust krijgen in het hoofd
  • Minder sombere gevoelens en/of angsten
  • Een betere conditie krijgen
  • Meer energie
  • (Meer) beweegplezier
  • Beter contact met je eigen lichaam en geest

Gecertificeerd Runningtherapeut sinds 2021

Hoe ziet een traject eruit?

  • Het traject duurt 12 weken
  • Met een intakegesprek en fitheidstest maken we een loopschema op maat
  • Een keer per week samen lopen onder begeleiding
  • Twee keer per week zelfstandig lopen, waarbij je op afstand ondersteuning krijgt
  • Loopsessies worden bijgehouden in een looplogboek
  • Lopen in een rustige, bosrijke omgeving
  • Bespreken van de resultaten en evt. bijstellen van gestelde doelen
  • Altijd mogelijk om tussentijds te raadplegen

Runningtherapie: Voor wie?

Runningtherapie is laagdrempelig en geschikt voor iedereen! jong en oud, sportief en niet sportief, hardloper en niet hardloper, onafhankelijk van je lichaamsbouw. Elk programma is zorgvuldig op maat opgebouwd. Runningtherapie is niet hetzelfde als looptraining, de focus licht namelijk op de psychische effecten van lichaamsbeweging. We leren je om beweging structureel te integreren in het dagelijks leven. Praten over je situatie zit is ook niet het doel van Runningtherapie; beweging is de therapie! Onze gesprekken zijn dan ook gerelateerd aan de lichaamsbeweging.

Runningtherapie is complementaire zorg. De therapie kan dus heel goed samen met bijvoorbeeld de psycholoog en cognitieve of gedragstherapie.

Runningtherapie kan voor iedereen een goed middel zijn. De therapie is het meest effectief voor personen die te maken hebben met een of meerdere van de volgende klachten:

  • Burnout
  • Depressie
  • Overgewicht
  • Slaapproblemen
  • Stress
  • Vermoeidheid
  • Hyperactiviteit
  • Agressie / Impulsiviteit
  • Gebruik van verslavende / verdovende middelen

Het traject

Intakegesprek (1x)

De sessies worden gestart met een vrijblijvend intakegesprek van ongeveer 60 minuten. Daarbij kijken we naar de medische achtergrond en of runningtherapie geschikt is. Dit gesprek kan worden gevoerd in de praktijk, in de buitenlucht of bij jou thuis.

Running-therapie (10x)

Er zijn in totaal 12 ontmoetingsmomenten bij Runningtherapie. Daarvan zijn 10 gezamelijke trainingsmomenten in sessies van 60 minuten. De sessies beginnen met een warming up en eindigen met een cooling down. We evalueren elke sessie met een vragenlijst die helpt om inzicht te krijgen hoe de sessies verlopen.

In week 5 hebben we een tussentijdse evaluatie waarin we de doelen daar waar nodig bijstellen. Na de 10 sessies is er een eindevaluatie, waarin we kijken naar het vervolg op de therapie.

Eindgesprek (1x)

Bij de eindevaluatie bespreken we het doorlopen traject, de behaalde doelen en welke vervolgmogelijkheden er zijn om in beweging te blijven:

  • Zelfstandig door blijven trainen, eventueel samen met een vriend, kennis of familielid
  • Doorstromen naar een loopgroep en/of een atletiekvereniging

De Runningtherapeut

Robin Bak is gecertificeerd Runningtherapeut. Als atleet heeft hij 10 jaar op het hoogste landelijke niveau atletiek gedaan.

”Als atleet wil je de beste versie van jezelf worden, het mooie van atletiek is dat je prestaties zo goed te meten zijn en dat je na een trainingsperiode kunt laten zien of het je gelukt is een persoonlijk record te halen. Ik maak graag de vertaalslag van topsport naar het ‘gewone leven’. Persoonlijke groei staat voorop!”

Robin is sportmanager en marketeer bij Fysiotherapie de Meierij, daarnaast verzorgd hij de cursus Start To Run! Meierijstad en Keep On Running bij Fysiotherapie de Meierij. Door zijn sportcarrière heeft hij veel kennis opgedaan van het bewegingsapparaat en hoe je veilig en verantwoord kunt trainen op elk niveau.

Als gediplomeerd atletiektrainer heeft Robin high performance training gegeven aan diverse sportclubs, om de fysieke belastbaarheid en prestaties van de spelers te verbeteren.

Gecertificeerd Runningtherapeut sinds 2021

Onderzoek

Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat regelmatig bewegen een effectieve manier is om psychische klachten te doen
verminderen en er zijn ook aanwijzingen in de wetenschappelijke literatuur dat regelmatig bewegen de klachten ook zou kunnen
doen voorkomen (Dunn et al., 2005). Daarnaast kan bewegen ook als aanvulling voor andere vormen van therapie
(psychotherapie en medicatie) dienen (Dunn et al., 2005). De meeste evidentie is gevonden voor bewegen als therapie voor
depressieve klachten (Babyak et al., 2000; Mead et al., 2010), maar ook psychische klachten zoals angst en eetproblemen (Dunn
et al., 2005; Stathopoulou et al., 2006) lijken te verminderen door middel van regelmatig bewegen.

In Nederland is runningtherapie (‘hardlooptherapie’) de meest toegepaste vorm van bewegen als therapie. Voordelen van
running therapie zijn de toegankelijkheid, lage kosten en het verbeteren van de fysieke gezondheid als ‘positieve’ bijwerking.
Meestal bestaat running therapie uit een groepstherapie van 12-16 weken, waarbij zowel onder supervisie (van een running
therapeut) als alleen gelopen wordt. De bedoeling is dat de deelnemers drie keer per week (minstens) 30 minuten hardlopen op
een intensiteit van 65%-80% van de maximale hartslagfrequentie. De lengte van de therapie, de intensiteit van de beweging,
even als het aantal keer hardlopen in de week, is in overeenstemming met de literatuur waarin gesuggereerd wordt dat therapie
het meeste effect zal hebben wanneer deze bestaat uit minstens 8 weken en wanneer er 3 keer per week minstens 30 minuten
wordt gelopen op een intensiteit van 60%-80% van maximale hartslagfrequentie (Perraton, Kumar & Machotka, 2009).

De exacte werkingsmechanismen van bewegen op de psychische gezondheid zijn niet helemaal bekend. Waarschijnlijk zijn de
positieve resultaten een combinatie van biologische processen (i.e. het vrijkomen van bepaalde neurotransmitters),
psychologische processen (i.e. vermeerderen van het zelfvertrouwen) en sociale processen (i.e. groepstherapie zorgt voor
sociale steun) (Stathopoulou et al., 2006).

Studies

I’m running my depression – Self-management of depression in neoliberal Australia (maart 2016)

Klik hier

Running out of Depression (juli 2016)

Klik hier

Comparing running therapy with physiotraining therapy in the treatment of mood disorders (juni 2006)

Klik hier

Effects of a 12-week running programme in youth and adults with complex mood disorders (april 2018)

Klik hier

EFFORT-D: results of a randomised controlled trial testing the EFFect of running therapy on depression (juni 2019)

Klik hier

Effect of running therapy on depression (EFFORT-D). Design of a randomised controlled trial in adult patients (januari 2012)

Klik hier

The impact of depression and anxiety treatment on biological aging and metabolic stress: study protocol of the MOod treatment with antidepressants or running (MOTAR) study (december 2019)

Klik hier

Depression and adult neurogenesis: Positive effects of the antidepressant fluoxetine and of physical exercise (oktober 2018)

Klik hier

Exercise therapy for anxiety and depression 1. Does the evidence justify its recommendation? (mei 2016)

Klik hier

Exercise therapy for anxiety and depression 2. What are the specific considerations for clinical application? (mei 2016)

Klik hier

© Copyright 2022 - Fysiotherapie De Meierij